Knihobot hlásí rostoucí obrat a čeká miliontého zákazníka

Re-commerce roste, a nejen český byznys by s ní měl počítat. Firmám, které vsadily na prodej použitého zboží, se na rozdíl od e-commerce daří. Dokazuje to knižní secondhand Knihobot, který se v Česku stal průkopníkem v prodeji zboží z druhé ruky. V dubnu od jeho založení uběhly čtyři roky a během nich dokázal vyrůst o více než dva tisíce procent. A jen za uplynulý kvartál dosáhl obratu 65 milionů korun a přivítal 12 tisíc nových dodavatelů.

Budoucnost patří re-commerce a Knihobot rostoucí trend a potenciál trhu dokládá svými tržbami. Zatímco v prvním čtvrtletí roku 2023 zaznamenala česká e-commerce pokles a její obrat se podle Heuréky zastavil 13 % pod úrovní loňského roku, Knihobot vzrostl o 7,8 % a jeho obrat aktuálně dosahuje přes 20 milionů měsíčně, což znamená vrátit do oběhu více než 100 tisíc knih. Podle CEO Knihobotu Dominika Gazdoše není ani v e-commerce běžné, aby první kvartál předčil čtvrtý. I to se Knihobotu podařilo.

„Z rostoucích čísel máme radost. Za čtyři roky jsme dokázali vyrůst o 2 174,1 %. V oblasti knih z druhé ruky jsme v podstatě obsadili český trh a myslím, že máme dobře nakročeno nejen na Slovensku, ale i na dalších evropských trzích,“ dodává Dominik Gazdoš. „To dokazuje, že to není jen lokální anomálie, ale že re-commerce je jedna z důležitých budoucích součástí růstu celé e-commerce.“

V Americe má podle průzkumů trh s použitým zbožím v následujících čtyřech letech vzrůst až o 80 %, v Evropě o 60 %. Podle studie provedené společností Cross-Border Commerce Europe rostou tržiště re-commerce 20krát rychleji než celkový maloobchodní trh a očekává se, že do roku 2025 stoupne podíl re-commerce na trhu na 14 %. Oba segmenty se tak čím dál častěji začínají potkávat a zkoušejí první spolupráce.

Ne vždy jsou ale jednotlivé strany připraveny. Jako příklad uvádí Gazdoš třeba online srovnávače. Ačkoliv lidé čím dál častěji nakupují použité zboží a 63 % nakupujících si podle průzkumu Offer Up před koupí vždy nebo často kontroluje, zda je možné si pořídit danou věc z druhé ruky, zákazníci v Česku si musí porovnávat ceny po vlastní ose.

„Myslím, že nejen srovnávače, ale i česká e-commerce zaspává dobu. Re-commerce není okrajová záležitost. V Evropě už má v rámci veškerého obchodu 10% podíl a bude dále růst,“ komentuje situaci Dominik Gazdoš, zakladatel a CEO Knihobotu, a dodává: „Řada lidí také zapomíná, že nejde o dvě oddělené entity, re-commerce i e-commerce se navzájem potřebují a mohou fungovat v symbióze. Platí, že ten, kdo prodá nepotřebné věci nebo ušetří na nákupu zboží z druhé ruky, může jinde investovat do kvalitních nových věcí, které mu vydrží, a navíc má šanci je po čase dobře prodat.“

Vliv na růst re-commerce má podle Gazdoše především ekonomická situace a nízká cena zboží i stále lepší stav věcí, které lidi do oběhu posílají. Například třetina knih, které do Knihobotu zamíří, je ve stavu neodlišitelném od nové knihy. „Jsem rád, že věci z druhé ruky se konečně zbavují stigmatu. Zákazníci už se je nebojí kupovat ani jako dárek pro blízké, a to je dobré znamení,“ popisuje Gazdoš.

Knižní secondhand Knihobot v dubnu oslavil čtvrté narozeniny. Pomyslným dárkem k jeho výročí byla výhra Ceny kvality v soutěži Shop roku, kterou opanoval již druhým rokem. Potvrdil tak perfektní úroveň své zákaznické podpory i do detailu propracované logistiky, která je v případě re-commerce daleko náročnějším procesem především kvůli nevyzpytatelným dodávkám zboží a jeho svozu od dodavatelů po celé České republice a Slovensku.

V prvním kvartálu v rámci tržeb dosáhl Knihobot téměř 65 milionů a zákazníci přes něj poslali do oběhu přes půl milionu knih. V součtu za čtyřleté působení Knihobotu to je ale už přes dva miliony knih, které našly nové majitele.

Stoupl také počet dodavatelů. „Měsíčně nám za poslední kvartál přibývá 12 000 dodavatelů. Což se daří především na základě spolupráce s Levnými knihami, díky kterým se nám podařilo přiblížit Knihobot lidem v regionech. Limitem firmy je nyní pouze to, kolik knih se nám povede od dodavatelů získat,“ komentuje Dominik Gazdoš. Radost Knihobotu dělá i to, že 80 % dodavatelů se vrací opakovaně, což znamená, že jsou se službou spokojeni.

Pro firmu, jejíž nabídka a prodejní úspěchy se odvíjejí od počtu a kvality dodaných knih, je to zásadní úspěch. Podobného partnera proto hledá i na Slovensku. A v brzké době očekává ještě jeden milník – miliontého zákazníka.