Za tragickou nehodu dostal bývalý radní znovu podmínku

Příbramský okresní soud znovu potrestal podmínkou bývalého pražského radního Martina Langmajera (ODS) kvůli tragické nehodě, při které v roce 2007 zahynula mladá řidička. Rozsudek je nepravomocný, obžalovaný i státní zástupkyně se proti němu odvolali.

Langmajer dostal podmínku již letos v únoru, krajský soud ale verdikt zrušil a případ vrátil k novému projednání. Nový trest je mírnější, Bývalý radní byl odsouzen k ročnímu vězení s odkladem na tři roky a 2,5 roku nesmí řídit. V únoru mu soud uložil dvouletý trest se stejnou zkušební dobou a pětiletý zákaz řízení. "Přihlédla jsem zejména k rozhodnutí Krajského soudu v Praze, k tomu, jaké právní názory vyjádřil, protože tím je soud prvního stupně vázán," vysvětlila samosoudkyně Soňa Pavlíková.

Příbramský soud měl podle krajských soudců lépe vyvrátit tvrzení obhajoby, že řidička Langmajerovi nečekaně vjela do cesty.  

Podle Pavlíkové jel Langmajer povolenou rychlostí, ale nepřizpůsobil jízdu deštivému počasí a plně se nevěnoval řízení. Za pravděpodobnější označila variantu, že řidička v odstavném pruhu stála nebo pomalu jela. Vzhledem k chybějícím svědkům podle ní nelze vyloučit ani verzi obhajoby, podle níž žena vybočila z odstavného pruhu a Langmajerovi vytvořila překážku. Mohl však podle Pavlíkové situaci předvídat a včas zareagovat.
 
Langmajer u soudu kritizoval policii a justici za to, jak v jeho kauze postupovaly, a vyslovil řečnickou otázku, zda nešlo o "společenskou objednávku". Připomněl, že policie případ nejdříve odložila, poté ho ale žalobci znovu otevřeli. "Presumpce neviny byla nahrazena presumpcí viny," prohlásil. Advokát Vít Široký připomněl, že Langmajer rodinu poškozené "velkoryse odškodnil" čtyřmi miliony korun.
 
Bývalý radní kritizoval, že soudkyně prý pro nadbytečnost zamítla jako důkaz další revizní posudek společnosti Dekra, který nechal zpracovat. Podle Širokého tím bylo porušeno Langmajerovo právo na obhajobu. Langmajer věří, že před případným mezinárodním soudem s tímto důkazem uspěje.
 
V kauze bylo vypracováno už asi sedm posudků. Za stěžejní soudkyně považuje ten, který zpracovalo Vysoké učení technické Brno. Langmajerovi obhájci ho označili za nekorektní, protože při výpočtu střetové rychlosti údajně nebere ohled na to, že se nehoda stala na mokré vozovce. Obžalovaný se pozastavil i nad tím, že jeho třítunový terénní rangerover byl v podkladech k posudku údajně nahrazen Fordem Tranzit, který váží 1,2 tuny.
 
Langmajer dostal podmínku už v roce 2009, tento rozsudek ale zrušil Nejvyšší soud na podnět bývalé ministryně spravedlnosti Daniely Kovářové, jež v Langmajerův prospěch podala dovolání.
 
Nehoda se stala v září 2007 na rychlostní silnici u Dobříše. Langmajer vozem zezadu narazil do Volkswagenu Polo řízeného 32letou ženou. Žena údajně přejížděla do pravého jízdního pruhu a pak se chtěla vrátit zpět do odstavného. Langmajer ji chtěl objet zprava, což se nepodařilo. Levý jízdní pruh podle radního nebyl volný. Řidička vážným zraněním podlehla. Její šestiletá dcera vyvázla s otřesem mozku, tržnými ranami v obličeji a utrpěla psychickou újmu.
 
Podle Širokého mohly být následky nehody mírnější, kdyby byla řidička správně připoutána. Podle něj měla pás kolem břicha, nikoliv hrudníku. Langmajer se pozastavoval nad technickým stavem jejího vozidla. Výrobce prý tento typ svolával kvůli výměně brzdného systému.
 
zdroj: ČTK